سال 2024 برای شرکت‌های بزرگ ضبط، تماماً در مورد خرید لیبل‌های موسیقی مستقل بوده است

سال 2024 برای شرکت‌های بزرگ ضبط، تماماً در مورد خرید لیبل‌های موسیقی مستقل بوده است

در دهه 2000، بیلی کورگان، رهبر گروه The Smashing Pumpkins، به ماهیت مخرب پلتفرم اولیه رسانه های اجتماعی MySpace نگاه کرد و شاهد مرگ این شرکت ضبط بود. نه با مای اسپیس، نه با فیس بوک، نه با تیک تاک، کاملاً به این شکل کار نکرد. در واقع، لیبل‌های موسیقی بزرگ در استفاده از این پلتفرم‌ها برای شکستن هنرمندان و تداوم قدرت بازارشان ماهر شده‌اند. اگر آهنگی در TikTok وجود داشته باشد، برچسب ها وارد یک جنگ مناقصه قدیمی می شوند. در حالی که رسانه های اجتماعی به طور اساسی صنعت موسیقی را تغییر داده اند، مدل سنتی لیبل ضبط را ریشه کن نکرده اند.

در طول این سال‌ها، بسیاری از عوامل تغییر بازی وجود داشته‌اند که – حداقل به تنهایی – در تغییر اساسی نحوه تجارت برندهای بزرگ، از جمله توزیع مستقل، شکست خورده‌اند. پس از راه‌اندازی TuneCore در سال 2006، لیبل‌های بزرگ همچنان با هنرمندان قرارداد می‌بندند و حقوق مالکیت معنوی آن‌ها را در اختیار دارند، البته در معاملات گسترده‌تری «360» که بیش از حقوق موسیقی ضبط شده را شامل می‌شد. همچنین ظهور استریم به خودی خود ساختار لیبل های موسیقی بزرگ را تغییر نداده است. هنرمندانی که بیشترین موفقیت را در پخش جریانی داشته‌اند، از طریق یک قرارداد ضبط سنتی، یک سرمایه‌گذاری مشترک یا در موارد نادری مانند تیلور سویفت، یک معامله توزیع، با لیبل‌های بزرگ درگیر هستند.

کورگان ممکن است تنها تأثیر رسانه های اجتماعی بر شرکت های موسیقی را اشتباه ارزیابی کرده باشد، اما او در مورد تأثیر نهایی آن کاملاً اشتباه نکرده است. وقتی با هم ترکیب شوند، رسانه های اجتماعی، توزیع مستقل و پخش، ترکیب قدرتمندی را تشکیل می دهند که توازن قدرت را تغییر داده است و لیبل های بزرگ را بر آن داشته تا نحوه تبلیغ موسیقی را در سراسر جهان تغییر دهند. این پویایی کاملاً جدید نیست، اما هرگز بیشتر از سال 2024 مشهود نبوده است. امسال، برندهای بزرگ به طور فزاینده ای نقش ارائه دهندگان خدمات را برای آن دسته از طرف هایی که ترجیح می دهند مستقل باقی بمانند و مالکیت مالکیت معنوی خود را حفظ کنند، پذیرفته اند.

چند سال پیش، گروه موسیقی یونیورسال (UMG) برای خرید ستارگانی مانند کاتالوگ های باب دیلن و استینگ پول می ریخت. اخیراً، این شرکت بر مدل خدمات هنرمندان خود تمرکز کرده است. تنها در سه ماه گذشته، UMG گروه لیبل مستقل (PIAS) را تصاحب کرده و با خرید داون تاون موزیک هولدینگ به مبلغ 775 میلیون دلار موافقت کرده است، اگرچه قرارداد پیشنهادی با مخالفت جامعه موسیقی مستقل مواجه شده است و باید قبل از نهایی شدن، بررسی های قانونی را پشت سر بگذارد. این شرکت همچنین Outdustry را خریداری کرد – که دارای بازوی خدمات هنرمند و برچسب متمرکز بر چین، هند و سایر بازارهای نوظهور با رشد بالا است – و سهامی در Chord Music Partners خریداری کرد و به UMG وظایف مدیریت توزیع و انتشار را برای بیش از 60000 آهنگ در کاتالوگ وسیله نقلیه سرمایه گذاری

در واقع، سال 2024 بسیار شبیه به مدیرعامل UMG بود لوسیان گرینج او این را گفت. یادداشت ژانویه او پیش‌بینی کرد که شرکت به گسترش جهانی خود ادامه می‌دهد و به برندهای خارج از بازارهای بالغ «مجموعه کاملی از خدمات هنرمندان» را ارائه می‌کند و در عین حال «مارک‌های محلی، کاتالوگ‌ها و شرکت‌های خدمات هنرمندان را خریداری می‌کند». اگر منصف باشیم، UMG قبلاً در این مسیر قرار داشت: در سال 2022، شرکت خدمات هنرمندان m-theory را خریداری کرد و بنیانگذاران آن را نصب کرد. جی تی مایرز و نات پاستور، به عنوان یکی از مدیران عامل گروه موسیقی ویرجین برای گسترش بخش موسیقی مستقل ویرجین در سطح جهانی.

به نظر می‌رسد گروه موسیقی وارنر (WMG) تغییر چشم‌انداز را نیز حس کرده است، زیرا در طول این دوره تغییرات قابل توجهی در پیام‌رسانی رخ داده است. رابرت کینکلدوره او به عنوان مدیر عامل شرکت. در استیون کوپر در آن دوره، WMG سرمایه‌گذار اصلی جامعه موسیقی در استارت‌آپ‌های Web3 بود. در مقابل، Kyncl تصمیم گرفت بر گسترش WMG در سطح جهانی تمرکز کند. WMG در ماه مارس و آوریل پس از اینکه شرکت فرانسوی تلاش خود را برای خصوصی کردن شرکت به رهبری مدیرعامل اعلام کرد، به طور خلاصه علاقه خود را برای خرید Believe اعلام کرد. شایان ذکر است که Believe یک تجارت خدمات برند جهانی و حضور در بازارهای در حال توسعه دارد که از «عربی‌سازی» بازارهای محلی و توانایی پلتفرم‌های پخش جهانی برای کمک به حرکت موسیقی در فراسوی مرزها سود می‌برد. WMG در نهایت Believe را واگذار کرد، اما Kyncl علاقه همتایان خود را به بازارهای نوظهور دنبال کرد و سهام شرکت‌های هندی Divo و Global Music Junction را خریداری کرد.

مدل خدمات یک رویکرد کاملاً اصلی نیست. Grainge نوشت: UMG در حال ایجاد طرح اولیه برای لیبل های آینده است، اما UMG همان کاری را انجام می دهد که لیبل های موسیقی بزرگ همیشه انجام می دادند: دنبال کردن روندها و خرید لیبل های مستقل که بازار خاصی را ایجاد کرده اند. سونی موزیک قبلاً مدل خدماتی را با The Orchard و AWAL خریداری کرده است که دومی در سال 2022 به قیمت 430 میلیون دلار خریداری شد. لیبل‌های مستقلی مانند Believe، OneRPM و Syphonic Distribution با ترکیب خدمات توزیع با هنرمندان به بازیکنانی معتبر تبدیل شده‌اند، در حالی که سرمایه‌گذاران پول را به شرکت‌های مستقلی مانند Create Music Group – که امسال 165 میلیون دلار با ارزش 1 میلیارد دلاری جمع‌آوری کرد – و Gamma، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برچسب مستقل با حمایت 1 میلیارد دلاری

اما این طرح هرگز کالایی داغ‌تر از سال 2024 نبوده است. در تجارت موسیقی، هیچ چیز اهمیت یک مدل کسب‌وکار را نشان نمی‌دهد، مانند تمایل لیبل‌های بزرگ برای خرید آن و ادغام آن در سیستم‌های خود – به خصوص زمانی که بزرگ‌ترین مدل کسب‌وکار باشد. لیبل‌های موسیقی احساس می‌کنند که هیچ انتخابی ندارند. تثلیث مقدس رسانه‌های اجتماعی، توزیع مستقل و پلت‌فرم‌های پخش جهانی به هنرمندان جایگزینی برای قرارداد ضبط برچسب‌های بزرگ داده است. هنرمندانی که می خواهند مالکیت معنوی خود را داشته باشند و کنترل خلاقیت بیشتری داشته باشند، هرگز ابزار بیشتری برای مستقل شدن نداشته اند. این شامل گزینه‌های تامین مالی، مانند پیش‌پرداخت از واحدهای مستقل با بودجه خوب یا پیش‌پرداخت سهام از نوع جدیدی از شرکت‌های خدمات مالی است. هنگامی که دیگر نیازی به تبلیغات رادیویی و فضای قفسه در خرده‌فروشی‌های آجر و ملات نباشد، مدل مستقل جذاب‌تر به نظر می‌رسد – نه فقط برای هنرمندان، بلکه برای لیبل‌های اصلی که به طور فزاینده‌ای مشتاق خرید آن هستند.

از قضا، پذیرش مدل کسب و کار مستقل توسط لیبل های بزرگ به این معنی است که صنعت موسیقی کمتر مستقل شده است. گروه‌های تجاری مانند انجمن موسیقی مستقل و ایمپالا به سرعت با موافقت UMG برای خرید Downtown مخالفت کردند، همانطور که با خرید AWAL توسط Sony Music انجام دادند. رگولاتورهای بریتانیا در نهایت به این نتیجه رسیدند که AWAL یک “بازیگر نسبتا کوچک” است و این معامله به طور قابل توجهی رقابت را کاهش نداد. زمان نشان خواهد داد که آیا ناظران رقابت در مورد خرید بسیار بزرگتر UMG از مرکز شهر همین احساس را دارند یا خیر. با این حال، مستقل‌ها ثابت کرده‌اند که شرکت‌ها و لیبل‌های خدمات هنرمندان به خوبی برای تجارت موسیقی مدرن مناسب هستند. قدم بعدی همیشه تحکیم بود.

منبع: https://www.billboard.com/pro/major-record-labels-2024-acquiring-indie-music-companies/

تحریریه علیرضا موزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *